Programm


Monday, 18 March 2024, Hörsaal, hybrid

16h45-17h      Katharina Riedel (Rector University of Greifswald), Thomas Klinger (Academic Director Alfried Krupp Institute for Advanced Study), Siegfried Martin-Diaz (Counsellor for Science and Technology at the French Embassy in Berlin): Welcoming Addresses

17-17h30        Talia Bachir-Loopuyt (Tours), Karim Hammou (Paris), Eva-Tabea Meineke (Mannheim), Gesa zur Nieden (Greifswald): Introduction

17h30-18h30  Introductive conference by Philip V. Bohlman (Chicago/Hannover): Grenzgebiet / Grenzgänger:innen / Grenzübergang. Zur ästhetischen Topographie der musikhistorischen Vielfalt

Tuesday, 19 March 2024, Hörsaal, hybrid

Music historiographies and the question of dialogue (Gesa zur Nieden & Eva-Tabea Meineke)

9h-9h30h        Martin Stokes (London): MENA (Middle-East and North Africa) region: Music Historiographies and 'the Great Unmixing'

9h30h-10h      Tobias Janz (Bonn): How to Agree to Disagree (in Music History)

10h-10h20      Discussion

Coffee break

11h-11h30      Catherine Rudent (Paris): Les quiz musicaux à la télévision : une manière de faire histoire commune ?

11h30-12h      Christoph Oliver Mayer (Berlin): Erinnerungskultur und Zeitgeschichte auf der Bühne des Eurovision Song Contest? Zu den französischen Wettbewerbsbeiträgen der Jahre 2015 bis 2019

12h-12h20      Discussion

Lunch break

Audible pasts and empires (Karim Hammou & Talia Bachir-Loopuyt)

14-14h30        Fanny Gribenski (New York): Sensing the plurality of audible pasts: colonial bells and the French empire

14h30-15h      Christina Richter-Ibáñez (Frankfurt): Vom Abbild zum Spiegelbild der Geschichte? Darius Milhauds und Mauricio Kagels künstlerische Antworten auf die Eroberung Amerikas

15h-15h20      Discussion

Coffee break

15h40-16h10  Rachel Gillett (Utrecht): Braiding history and identity in music from Martinique to Marseille

16h10-16h40  Ulrike Präger (Louisville): “Musicking” in Postmigrant Plural Societies: Re-thinking Musical Impact for Migration

16h40-17h      Discussion

18h-18h40      Christine Fischer (Musik der Jahrhunderte/Neue Vokalsolisten): Geschichte und Erinnerungen in Konzepten zeitgenössischer Musik. Einblicke in die Arbeit von Musik der Jahrhunderte und dem Festival ECLAT

18h40-19h      Discussion

Wednesday, 20 March 2024, Hörsaal, hybrid

Linking the Past to the Present / Temporalities (Talia Bachir-Loopuyt & Gesa zur Nieden)

8h30-10h        Film A Magical Substance Flows into Me (Jumana Manna 2016) External viewers can watch the film themselves on YouTube.

10h-10h30      Louis Delpech (Hamburg): Music and the making of collective memory. A look at Halbwach’s workshop

10h30-11h      Denis Laborde (Berlin/Paris): Des réfugiés dans le chœur des esclaves? Nabucco au Staatsoper de Hambourg, 10 mars 2019

11h-11h30      Discussion, final remarks & farewell